Rogier Alleblas
Kijkend naar het werk van Rogier Alleblas (1969) zou je het liefst naar een afstandbediening willen graaien en op de playknop drukken, in de hoop de beelden in beweging te krijgen. De werken van Alleblas zou je visuele cliffhangers kunnen noemen. Op het moment suprême legt hij de wereld eventjes stil. Hiervoor berust hij zich op de fotografie. Met zijn analoge camera transformeert Alleblas de ideeën in zijn hoofd tot foto’s, die hij vervolgens beschildert met olieverf. Door de foto’s handmatig te bewerken met verf is de kunstenaar in staat om de werkelijkheid te hervormen. Hij gebruikt kleuren die hij zelf aan het beeld wilt geven, maakt de foto lichter of juist donkerder. Op deze manier geeft Alleblas zijn eigen realiteit vorm. Een groot deel van het oeuvre van Alleblas draagt een maatschappijkritische boodschap uit. Zo heeft hij veel werk gemaakt dat de klimaatproblematiek, milieurampen en de stijgende waterspiegel aan de kaak stelt. Zijn serie Modern Times bestaat uit een reeks stillevens die op het eerste gezicht doen denken aan werken van de Hollandse meesters uit de 17e eeuw. Wanneer je verder kijkt, verwijzen de werken naar overconsumptie, verspilling en afval en onze vergankelijkheid.
Naast zijn meer geëngageerde kunst, is er in het oeuvre van Alleblas ook ruimte voor humor en lichtvoetigheid. “Soms gaat het gewoon om vorm, het hoeft niet altijd hoogdravend te zijn”, aldus de kunstenaar.
Rogier Alleblas (1969) studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag, maar woont en werkt tegenwoordig in Amsterdam. Hij exposeerde onder andere in Naarden, Enschede, Fotogram Amsterdam en Arti Den Haag.