Aleid Denier van der Gon
Wanneer je naar het werk van Aleid Denier van der Gon kijkt, ervaar je een gevoel van tijd en tijdloosheid tegelijk. Haar foto's brengen de vergankelijkheid en de eeuwige schoonheid van de bloemen die ze portretteert samen. Maar dat gevoel van tijdloosheid komt ook door haar unieke fotografische werkwijze.
Aleid werkt namelijk analoog, met een eeuwenoude techniek: een camera obscura (donkere kamer) van twee bij twee bij twee meter, voorzien van een grote lens. Door de lens wordt de afbeelding op de achterwand van de camera obscura geprojecteerd waar Aleid in het donker lichtgevoelig papier heeft opgehangen. Zij maakt gebruik van lange belichtingstijden en grijpt tijdens het belichten regelmatig in.
Het uiteindelijke resultaat ziet ze pas wanneer ze de foto ontwikkeld heeft; op dat moment kan er niets meer worden aangepast, en het beeld is dan ook niet opnieuw te reproduceren.
In haar werk spelen controle en loslaten een belangrijke rol. Dit spanningsveld creëert ruimte voor nieuwe mogelijkheden en experimenten. Daarnaast zijn de sporen van het maakproces zichtbaar in haar foto's. En in een tijd waarin alles perfect moet zijn, schuilt juist in die imperfecties de schoonheid.