Emmy C. Beenken
Beenken verzamelt ansichtkaarten uit de jaren '60 en '70 en plaatjes uit tijdschriften en kranten. Het zijn meestal landschappen en steden in de hele wereld die gefotografeerd zijn vanuit vogelvluchtperspectief. Het scherpe zonlicht en de onwerkelijke kleuren herinneren aan voorbije tijden.
Met een fotocamera met macrolens kijkt ze naar de plaatjes. Op zoek naar de essentie om een ingang naar die andere wereld te vinden.
Er zit voor haar een schoonheid en iets ontroerends in details die gewoonlijk over het hoofd gezien worden.
In haar schilderijen kopieert ze deze macro-opname, maar ergens onderweg verandert ze het om datgene zichtbaar te maken wat haar oorspronkelijk fascineerde.
En inmiddels zijn de schilderijen steeds meer op de "inzoomfoto's" gaan lijken. De punten van olieverf zijn net rasterpunten en de lakverf glimt als een foto.
Het vogelvluchtperspectief en de patronen zorgen voor ordening, dit is aangenaam maar even prettig is het om deze rust zo nu en dan te verstoren. Zo maak je het detail weer zichtbaar.
Tentoonstellingen van Beenken waren o.a. te zien in Antwerpen, Goes, Nijmegen en Amsterdam. Haar werk was in 2003 genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst.