Popel Coumou
Kunstenaar-fotograaf Popel Coumou speelt in haar werk met de belangrijkste elementen van de fotografie: licht, papier en de perceptie van de werkelijkheid. Door haar collages van papier gericht te belichten voegt zij aan het papieren reliëf een derde dimensie toe. Ze brengt daarmee het platte vlak tot leven. In een ruimte met hoge ramen ontstaat diepte door de naar binnen schijnende zon, op een uitgestrekt grasveld wordt een eenvoudig huisje zichtbaar, met lijnen, schaduw en kleur creëert ze een trappenhuis. Tijdens haar opleiding aan de Gerrit Rietveld Academie experimenteerde Popel Coumou voor het eerst met het fotograferen van zelfgecreëerde reliëfs. Met haar analoge werkwijze van knippen, samenstellen en belichten creëert ze heldere, papieren composities. Maar wanneer je wat afstand neemt en naar haar werk kijkt, ontdek je dat in die composities de lijnen van het papier, het licht en de schaduw een nieuwe ruimte suggereren. En hoewel er zelden een persoon voorkomt in die ruimte, zijn er tekenen dat er een mens aanwezig is geweest, zoals een lege stoel of een openstaande deur.
Popel onderzoekt hoeveel ze in haar werk weg kan laten maar dat toch de toeschouwer in een paar lijnen en schaduw op papier een duidelijke ruimte herkent. Zo speelt ze met de werking van het brein en de herinneringen van de kijker.
In 2020 heeft Popel Coumou in het Fotomuseum in Den Haag geëxposeerd. Daarbij heeft ze een nieuwe publicatie van haar werk uitgebracht. Om dit boek te financieren heeft ze twee series van 20 werken gemaakt, waarvan deze handgemaakte papieren collage er een is.