Ad Gerritsen
Het werk van Gerritsen laat zich moeilijk binnen een kunsthistorisch kader rangschikken. Uitgaande van thema´s als: de geschiedenis, de herinnering, het vastleggen van beelden uit de geschiedenis, cliché´s, types en de rol van de schilderkunst, onderzoekt hij in zijn werk de objectiviteit van alle waarneming. Niet alleen neemt ieder mens de dingen vanuit zijn eigen achtergrond en ervaringen waar en interpreteert ze, maar ook draagt iedere vorm van communicatie zijn eigen specifieke mogelijkheden tot vormen en vervormen in zich.Iets dat in een bepaalde context een duidelijke werkelijkheid is, kan het volgende moment in een andere context het tegenovergestelde blijken te zijn. Deze werkelijkheidsverschuivingen zijn in het werk van Ad Gerritsen een belangrijk aspect.
De beeldtaal van Ad Gerritsen staat bekend als compromisloos, stuurs en overtuigend eigengereid, maar daarenboven zeer verontrustend. Of zoals Bram Hammacher het over Charley Toorop verwoordde: “Er is een begin van harmonie in, maar daaronder gromt het”. Ad Gerritsen beheerst het metier en zijn beeldtaal volkomen, maar hij zal zoals altijd zich er niet gemakkelijk vanaf maken. Ad heeft zich altijd verzet tegen beelden die verhalend of anekdotisch zijn. Al moest hij het schilderij helemaal tot bruine gort schilderen, dat nog liever dan het snelle succes van het te toegankelijke beeld. Het werk van Ad Gerritsen toont op het eerste gezicht prettig, mooi en helder. Maar zo gauw je echt naar het beeld kijkt, bekruipt je het gevoel dat er meer achter zit. Het laat je niet meer los, het kruipt onder je huid en confronteert je met jezelf. De beelden confronteren je met je opvattingen over wie je bent, hoe je overkomt, hoe je over anderen denkt, met je angsten, met de dood, met je vuige verlangens, met de onderhuidse psyche.Tekensystemen, visuele afspraken, ze interesseren Ad Gerritsen. Structuren van misdadigersportretten, classificaties van de fysiognomie, middeleeuwse verbeeldingen van deugden en ondeugden, iconografie van de heilige, de uitbeelding van de seksuele lust, identificatie van hysterie, systemen die scheidslijnen trekken in de visuele cultuur tussen goed en kwaad, tussen normaal en afwijkend zijn onderwerpen van series schilderijen bij Ad Gerritsen. Ad Gerritsen doceerde aan de afdeling gemengde media van de AKI te Enschede.