Ger Lataster
Het aantal stijlen, of methodes zoals hij het zelf noemde, waarin Ger Lataster (1920-2012) gewerkt heeft, is divers. Aan het einde van de jaren vijftig en het begin van de jaren zestig verwierf hij nationale en internationale bekendheid met zijn abstract-expressionistische schilderijen. Hierbij smeerde hij de verf met een paletmes in dikke lagen op het doek en was er geen herkenbare voorstelling te ontdekken. Tien jaar later ging hij over op dungeschilderde en gespoten kunstwerken met geometrische figuren en symbolische objecten, gevolgd door een symbolisch-expressionistische periode. In de jaren negentig was het werk van Lataster romantisch-impressionistisch en hadden tuin- en atelierscènes zijn voorkeur. Het werk wat hij in de laatste vijftien jaar vóór zijn dood in 2012 maakte, bevatte meer menselijke gestaltes en herkenbare voorwerpen. In welke stijl hij echter ook werkte, het werk van Lataster is altijd dynamisch en expressief geweest.
Lataster vond het kleurgebruik in zijn kunstwerken om twee redenen erg belangrijk. Ten eerste zorgt kleur voor beweging, een ander element dat door zijn hele oeuvre een grote rol heeft gespeeld. Daarnaast is de kleur van een schilderij het eerste wat de toeschouwer ziet. Als de kleuren niet mooi zijn, zal iemand minder snel genieten. Aan het begin van zijn carrière haalde Lataster zijn onderwerpen uit de directe huiselijke omgeving. De uitwerking ervan werd in de loop der jaren steeds abstracter en symbolischer, maar uiteindelijk zou hij in de jaren negentig toch weer min of meer bij dit thema terugkeren als de verbeelde personen en voorwerpen weer tastbaarder worden, het werk ruimtelijker en de uitwerking minder symbolisch.
Lataster is tot aan zijn dood actief geweest als schilder. In 2012 stierf hij op 92-jarige leeftijd in Amsterdam. Zijn kunstwerken zijn onder andere te zien in Museum Van Bommel Van Dam in Venlo, het Dordrechts Museum, de Stadsgalerij in Heerlen en Gemeentemuseum Helmond.