Roger Raveel


Roger Raveel wordt als één van de belangrijkste Belgische kunstenaars na WO II beschouwd. Zijn werk is niet in de bekende kunsthistorische hokjes te catalogiseren. Het is eigentijds en tijdloos. De voedingsbodem van Raveels kunst is zijn onmiddellijke omgeving. De dingen om hem heen krijgen in zijn schilderijen, tekeningen, objecten en installaties een universele betekenis: de man, de vrouw, de planten, de fietskar, de reclame, de technologie worden in tijd en ruimte gezien. Raveels stijl wordt gekenmerkt door de mengeling van abstract en figuratief schilderen. Hij gaf ook een beweging weer door het schilderen van vlekken, omdat een bewegend object niet kan worden weergegeven met een scherpe afbeelding ervan. Zo deed Roger Raveel reeds aan action painting toen er nog nauwelijks sprake was van deze techniek. Ook wilde Raveel het geestelijke in de mens weergeven en dat laten uitvloeien in tijd en ruimte en ten slotte in het niets van de witte leegte. Daarom integreert hij vaak spiegels in zijn werken, zodat de omgeving deel van zijn werk kan worden.

Via zijn vriend Hugo Claus leerde hij in het begin van de jaren 50 schilders van de Cobragroep zoals Karel Appel en Corneille kennen. Hij wil echter heel andere wegen op met zijn schilderkunst. In 1962 verbleef hij drie maanden in Albisola Mare (Italië) waar hij werkte en tentoonstelde met kunstenaars als Lucio Fontana en Asger Jorn. In de tweede helft van de jaren ‘50 evolueerde hij naar een soort van abstracte schilderkunst die haar wortels heeft in het beleven van het organische, het vegetatieve, het animale. Zijn alert milieubewustzijn bracht de kunstenaar ertoe zijn engagement te visualiseren door middel van manifestaties als ’De Zwanen van Brugge’ en ’Raveel op de Leie’. Bijna 20 jaar later, in 1990, herdenkt Roger Raveel het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog door met een op wielen gemonteerde beschilderde kleerkast door het stadscentrum van Brussel te rijden.

Voor zijn artistieke bedrijvigheid en zijn plastische bijdrage aan de kunstgeschiedenis ontving hij diverse eervolle vermeldingen: de Prijs voor de Jonge Belgische Schilderkunst (1958 en 1960), de Europaprijs (1962), de Internationale Joost van den Vondelprijs (1983), de Gouden Erepenning van de Vlaamse Raad (1992), de adellijke titel van Ridder (1995) en de Van Ackerprijs (1996) Sinds 1999 heeft Raveel zijn eigen museum in zijn geboorte en woonplaats.

Zijn werk wordt internationaal gewaardeerd en bevindt zich in privé- en publieke collecties in binnen- en buitenland.

Te leen of te koop

Zonder titel
€ 35,20/maand
De schilderijenoptocht van 1978 te Machelen aan de Leie
€ 23,20/maand
Kunstuitleen Online created by Trilobiet