Margriet Smulders
Margriet Smulders komt uit een kunstzinnig gezin en besluit na haar doctoraal psychologie toch voor de kunst te kiezen. Al tijdens haar opleiding aan de academie in Arnhem wordt haar duidelijk dat ze zich met schilder- en tekenkunst onvoldoende kan uitdrukken. Ze kiest voor het maken van installaties en begint spelenderwijs met fotografie.
Smulders werd in eerste instantie bekend door series als "Selfportraits' (1985) en 'Maternité' (1988 - 1994) Vooral met ‘Maternité’ waarin ze op verfrissende en licht ironische wijze haar visie geeft op moederschap en gezinsleven, maakte ze furore. De serie wordt in London, Parijs en Wenen geëxposeerd. Sinds 1998 maakt ze barokke stillevens van bloemen of recenter vissen en visachtigen. Het zijn zorgvuldig gearrangeerde composities, die meestal op spiegels onder een gekleurde stof worden neergelegd. Ze werkt met grote formaten, afgedrukt op plexiglas en aluminium waarin ieder detail, van rozenblad en waterdruppel tot zuignap van een inktvis gedetailleerd scherp worden getoond.
De overdadige samenstellingen van voorwerpen verbluffen door een bijna oosterse overdaad van bloemen, rimpelig water, grillige takken, de overheersende kleur, die uit het niets lijkt te komen en de speciaal geblazen bijna organische glazen vormen, die Smulders vaak gebruikt. Al jaren geldt Smulders als één van Nederlands belangrijkste vrouwelijke kunstenaars. Ze heeft zelf moeite met de titel ‘fotograaf’. Ze ziet zichzelf als een schilder die met een camera werkt. ‘Van fotografen wordt verwacht dat ze de bestaande werkelijkheid fotograferen. Ik creëer mijn eigen werkelijkheid, ik bouw een toneel, dat is meer iets voor een schilder. Smulders blijft zich technisch ontwikkelen.
De composities worden rijker en ingenieuzer met spiegels, draperieën, water en zelf ontworpen glazen objecten. Smulders vertelt dat ze al met een waterbak werkt sinds 1999, maar dat er sinds kort een hogere rand op is gemonteerd waardoor ze ook vissen door het beeld kan laten zwemmen. ‘Ik fotografeer het opgebouwde beweeglijke stilleven samen met één of meerdere assistenten, die helpen met water gooien, om de vissen de goede kant uit te laten zwemmen.’ De foto die ze maakt is puur, hij wordt niet achteraf bewerkt of digitaal gemanipuleerd. Een ongekende prestatie als je de toverachtige en picturale kwaliteiten ervaart.