Peter Zwaan
Peter Zwaan (1968) onderzoekt in zijn werk de grens tussen wetenschap en kunst, hyperrealisme en abstractie, verleiding en weerzin. Zijn vervreemdende sculpturen komen voort uit een fascinatie voor ‘maakbaarheid’ en de menselijke drang om alles in de wereld om ons heen en onszelf aan onze wensen aan te passen. Dit geeft hij vorm door in zijn kunst mens en middel te laten versmelten. Zwaan schept een geheel eigen surrealistische “onwerkelijkheid” waarin objecten worden gehuld in een jasje van menselijke huid: stopcontacten met haartjes, blikjes frisdrank met sproeten en appels met acné. Door zijn werken met grote precisie te vervaardigen, zien de vervreemdende wezens en objecten er op het eerste aanzicht toch vanzelfsprekend uit. Zwaan maakt gebruik van kunststoffen als acryl, polyester en siliconenrubber, maar ook mensenhaar en onderdelen van apparaten om zijn surrealistische sculpturen er zo realistisch mogelijk uit te laten zien. Hierdoor zet Zwaan de toeschouwer aan tot denken: na verwarring volgt verwondering, waardoor de kunstwerken blijven fascineren.
Peter Zwaan studeerde in 1992 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en woont en werkt in Den Haag. De kunstenaar heeft talloze groeps- en solotentoonstellingen op zijn naam staan in binnen- en buitenland, waaronder in het Kunstmuseum in Den Haag. Hij was ook de winnaar de Jacob Hartogprijs, de ‘voorjaarsprijs’ van Pulchri Studio in het jaar 2014.